sunnuntaina, kesäkuuta 28, 2009

Nymmua ei enää huvita oikee mikää



Sama lanka, sama värierä ja tuollainen ero vyyhdin vaihduttua. Tämä lanka takkuaa ihan liikaa, olen tahkonnut sen kanssa toukokuusta asti. Metrimäärän perusteella sen piti riittää tunikaan, mutta ei, kolmea eri mallia yritettyäni oli pakko uskoa, että ei riitä, lanka uhmaa neuletieteen lakeja. Asian pystyy kuitenkin selittämään sillä, että kun monille saman paksuisille langoille ilmoitetaan tiheydeksi, että 10 x 10 cm:n lappuseen tarvitaan 22 s x 30 krs, tällä langalla pystysuuntaiseen 10 cm:iin tarvitaan ainakin minun käsialallani 48 kerrosta. Siispä kokosin viimeiset jaksuut ja kutistin haaveeni pikkupikkukesätoppiasteelle, mutta suunnilleen kainaloihin päästyäni huomasin tuon. Arrrrg! Valitus lähtee vetämään, sillä kun värieränumero ystävällisesti ilmoitetaan, eikös sillä pitäisi olla jokin merkitys?

2 kommenttia:

Vilma kirjoitti...

No todellakin valitus menemään, ei samassa värierässä voi olla tuollaista vaihtelua. Varmaankin on sattunut joku moka vyötteitä laitettaessa, ei tota voi oikein muulla selittää.

Mulla on kaksi vyyhtiä juurikin samaa vihreää Kalinkaa, ja samantyyppisiä riittoisuusongelmia oon joutunut myös pyörittämään. Saas nähdä saanko mä koskaan tuosta langasta mitään aikaan, kun tähän asti homma on ollut melkein pelkkää prukamista. :/

Tuija kirjoitti...

Joo, laitoin valituksen menemään, mutta saa nähdä, milloin vastaavat, lomakausikin kun alkoi juuri sopivasti.

Minullakin lanka on jo haperon kiharaista, kun ensin kudoin ja purin, kudoin ja purin tiheysongelman takia ja sitten kokeilin vielä eri malleja. Ja riittoisuusongelma ärsyttää senkin takia tosi paljon, että lankaa ostaessani kerroin myyjälle, mitä olen tekemässä, ja hänen neuvostaan ostin sen määrän, minkä ostin, hän vakuutti langan riittävän. Vyötteessähän ei ole mitään tiheystietoja, mutta myyjällä tuntui olevan kokemusta langasta ja siihen luotin. Mur.